//

Tuesday, August 11, 2009

Doa Dan Resepi Penawar H1N1

Tip-tip untuk semua

Umat Islam yang terus lalai, leka, dan sombong itu tidak pernah berpaut kepada Allah. Mereka tidak pernah berdoa kepada Allah untuk memohon ditolak bala itu. Mereka tidak pernah meminta perlindungan Allah daripada wabak itu. Inilah hakikat yang sukar dinafikan.*

Doa hindari dari sebarang WABAK:

لِي خَمْسَةٌ أُطْفِي بِهَا حَرَّ الوَبَاءِ الْحَاطِمَة
اَلْمُصْطَفَى وَالْمُرْتَضَى وَابْنَاهُمَا مَعَ فَاطِمَة

LIIKHAMSATUN UTFIBIHA HARROL WABA
ILHUTTOMA ALMUSTHOFFA WALMURTHADHO
WABNAHUMMA MA'A FATTIMA

"Bagiku lima orang yang dengannya boleh memadamkan kepanasan wabak iaitu Nabi Muhammad, Ali, Hasan, Husin bersama Fatimah."

Ulang 7 x
Dibaca setiap kali selepas solat fardu

Umat Islam seharusnya bergantung kepada Allah dalam semua keadaan, waktu baik apatah lagi waktu bencana. Apabila kita banyak bergantung kepada Allah waktu senang pasti Allah bersama dengan kita waktu kita susah.*

Saya melihat banyak komen daripada pihak tertentu tentang doa menghindari wabak H1N1. Pada mulanya saya malas nak mengulas tetapi apabila dilihat semakin serius suka saya menjelaskannya:
1. Doa itu memang bukan untuk wabak H1N1 tetapi sebarang wabak yang dipercayai diamalkan oleh ulama terdahulu.
2. Doa itu tiada kaitan dengan al-Arqam kerana doa itu wujud ratusan tahun sebelum wujudnya al-Arqam. Cuma al-Arqam menggunakannya setelah ia dilupakan mungkin kerana sudah tidak ada wabak.
3. Doa itu tiada kaitan dengan syiah. Kalau dikatakan orang syiah sudah sinonim dengan lima nama itu, kita Ahli Sunnah Wal-Jamaah lebih patut menyebutnya.
4. Doa itu bukan hadis dan athar, maka sama taraf dengan doa kita yang dibaca dalam bahasa Melayu oleh ulama yang kita hormati di negara ini. Salahkah kalau doa harian seorang ustaz yang kita yakin susunan bahasanya amat berkesan, lalu kita salin dan amalkan? Kalau ini boleh mengapa doa di atas tidak boleh.

Umat Islam tidak boleh berfikiran statik.*

* Dicatat oleh Ahmad Baei Jaafar

--------------------------------

Resepi ini pulak dapat dari email seorang kawan yg baru kembali dari Thailand elok kiranya dikongsikan bersama rakan-rakan pancing dalam MFN ni manalah tahu berkesan..
Wallahualam.

Bahan-bahan yang diperlukan:
1. Air kelapa
2. Kurma
3. Mangkuk (apa-apa bekas pun boleh)

Cara-caranya:

1. Masukkan kurma ke dalam mangkuk. Masuk terus dalam tempurung kelapa cam orang jual-jual tu pun boleh gak... lagi senang.
2. Tuang air kelapa.
3. Biar sejam dua.
4. Minum air kelapa dan makan isi kurma bersama-sama.

--------------------------------

Mengikut amalan tradisi kaum india kalau nak meningkatkan imunisasi dalam badan mereka amalkan minum minyak kelapa. Tapi bukan minyak kelapa yang banyak jual kat kedai tu tapi minyak kelapa yang tulen... dikenali sebagai virgin coconut oil atau minyak kelapa dara. Minyak kelapa ni boleh di buat sendiri.

*kita cuma berusaha ...berikhtiar... Allah yang menentukan ...

Tip-tip untuk semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Protected by Copyscape Web Plagiarism Software