//

Wednesday, April 10, 2013

Petua Mencegah Rambut Gugur

Tip-tip untuk semua

Anda menghadapi masalah dengan rambut gugur?... ikutilah tip-tip dibawah ini dan amalkanlah mana-mana tip yang anda rasa mudah. semoga ianya berhasil dan selamat.

1. Perah tiga biji limau nipis. Campurkan dengan dua biji putih telur. Ratakan di seluruh bahagian rambut. Biarkan selama dua jam dan kemudian cuci bersih dengan air suam.

2. Rendam segenggam halba dan beberapa keping buah sintok selama dua hingga tiga jam. Selepas itu, rebus airnya sehingga warna pereng pekat. Ramaskan ramuan sehingga hancur dan lumurkan pada rambut dan biarkan selama beberapa minit. Bilas dengan air bersih dan amalkan selalu bagi mencegah rambut anda gugur.

3. Parut halus lobak merah. Campurkan dengan minyak kelapa dan sapu pada rambut. Basahkan tuala kecil dengan air panas dan lap bahagian rambut itu tadi. Kemudian cuci sehingga bersih.

4. Tumbuk segenggam daun serai hingga lumat. emudian masak dengan secawan air hingga berwarna kekuningan. Sejukkan dan kemudian usapkan secara perlahan-lahan di bahagian kepala anda. Amalkan selama dua minggu bagi melihat keberkesanannya.

5. Ambil lendir daun lidah buaya, lendir pokok bunga raya dan lendir pokok litup bumi. Masukkan kesemua ke dalam satu bekas. Campurkan sedikit minyak zaitun. Sapulah di seluruh rambut selepas mandi malam dan bungkus kepala dengan tuala selama 30 minit. Bangun pagi dan cuci. amalkan seminggu sekali. InsyaAllah rambut anda tidak akan gugur dan lambat beruban.

6. Rebus segenggam kacang hijau tetapi jangan sampai airnya kering. Biarkan air tersebut sejuk. Kemudian, sebelum tidur, sapukan air pada akar rambut. Syampoo rambut pada keesokkan hari dan amalkan selalu.

7. Parut sebiji kelapa, perah dan ambil santannya. Masak santan hingga mengeluarkan minyak dan sejukkan. Ratakan di seluruh kepala dan biarkan semalaman. Keesokkannya barulah cuci hingga bersih dengan air suam.

8. Potong beberapa biji limau nipis kemudian tenyehkan di kulit kepala. Kemudian telur ayam dipecahkan dan sapu di bahagian yang bermasalah. Bungkus rambut anda beberapa jam sebelum dibasuh. Amalkan selalu untuk lihat hasilnya.

9. Campurkan air asam jawa dan santan ke dalam bekas. Masukkan beberapa kuntum bunga kenanga atau bunga-bungaan yang wangi. Kemudian basuh rambut menggunakan campuran tersebut. Rambut anda akan berbau harum.

* PERASAN TAK POINT NO 7? Itulah MINYAK KELAPA DARA :) . KALAU NAK LEBIH MUDAH, TELAN JE 2 BIJI TREENEA VCOA SEHARI. Insyallah, rambut anda akan lebih kuat,cantik dan bersinar ♥

Tip-tip untuk semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Protected by Copyscape Web Plagiarism Software