//

Monday, April 25, 2011

Turunkan Kadar Kolesterol Dalam Darah

Tip-tip untuk semua

Disini saya perturunkan beberapa petua yang saya baca dalam sebuah forum. Dan petua ini diamalkan sendiri oleh forumer tersebut. Saya hanya berkongsi dengan anda pembaca setia blog saya. Semoga ianya dapat dimanafaatkan bersama.


====================
Saya pernah mengalami kolesterol tinggi dalam badan..apa yang saya buat ialah;

i) Saya kurangkan makanan berminyak.

ii) Kurangkan makan makanan yang mengandungi tinggi protin iaitu ayam dan daging, selama 1 bulan saya hanya makan ikan sahaja.

iii) Dalam masa 1 bulan saya tidak memakan sotong, udang, ketam, kerang dan sea food yang lain kecuali ikan.

iv) Dan akhir sekali saya banyak buat senaman yang mengeluarkan peluh banyak, contoh: main ping pong, swim dan jogging waktu petang.

Alhamdulillah, setakat ini saya tidak mengalami ketinggian kolesterol sebab saya masih lagi maintain tentang makanan dan senaman.

=========================
* rebus nenas minum air. InsyaAllah

* makan ulam raja..insya-Allah cepat elok..

* jus celery ( batang calery)

* Cuba makan oats yang tak berapa sedap tu... Lebihkan fiber (sayur dan buah segar) dalam diet harian. Kalau mampu, kunyah celeri mentah dan ulam-ulaman. Kurangkan pengambilan makanan yang tinggi dengan gula dan karbohidrat ringkas yang lain. Kalau lebih kalori, pastikan buat senaman untuk membakarnya pula.

Tip-tip untuk semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Protected by Copyscape Web Plagiarism Software