//

Monday, April 25, 2011

Gout

Tip-tip untuk semua

Ini juga saya ambil dari sebuah forum yang saya pernah baca. Satu pengalaman forumer yang sedang menghadapi penyakit gout yang kronik. Apa yang beliau rasai amat perit dan sukar. Semoga petua ini dapat membantu pembaca blog ini, atau setidak-tidaknya ia boleh disebarkan kepada orang lain samaada kepada ibu ayah, sedara mara, kawan-kawan dan sesiap sahaja yang mengalami penyakit yang sama.

=========================
~* Saya nak kongsi juga beberapa pengalaman menghadapi gout ini:

1) surah al-Mulk (Tabarokallazi...) digalakkan baca banyak semasa sakit. Cuba hayati maksudnya.

2) makanan laut dan kekacang,durian - ni "baja" bagi gout.

3) saya tampal ragi (yg orang buat tapai) yang dilarutkan dengan sedikit air di tempat bengkak - amat amat berkesan. Ada beberapa petua lain yang diberi rakan-rakan (TERIMAKASIH) tapi masih tak sempat nak cuba :

• salai buah betik dan gosok di tempat bengkak.
• rebus kurma merah dan daun pandan - daripada 7 gelas air, jadikan sampai 1 gelas dan minum.

4) saya makan ubat ARCOXIA (disyorkan oleh saudara, seorang ahli farmasi) sebiji sehari semenjak dua hari lepas - kini alhamdulillah, kaki boleh berpijak dan berjalan (walaupun masih macam robot).

Tip-tip untuk semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Protected by Copyscape Web Plagiarism Software