//

Thursday, January 3, 2013

Amalan Ketika Anak Sedang Tidur

Tip-tip untuk semua

Sebagai ibu bapa kita inginkan kesemua anak-anak kita menjadi baik,cerdik, bijak, berakhlak mulia dan lain-lain lagi sifat yg bagus-bagus. Justru itu kita mesti berusaha dari awal mendidik mereka. Jangan bagi alasan dlm mendidik anak, saperti sebok kerja, takada masa dll. Eloklah kita cuba lakukan kepada anak-anak. Alhamdulillah,sekiranya selalu amalkan, ianya begitu berkesan sekali, anak-anak jadi mudah terdidik.

♥ Setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke ubun-ubun kepalanya sebanyak yang mungkin atau 100 kali. seterusnya,

♥ Membaca surah;
Al Fatihah - 1 kali,
Alam Nasyrah - 1 kali.
Berbisiklah ditelinga anak dengan lembut dan perlahan-lahan ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya.

♥ Bisikan tersebut hendaklah berupa nasihat, pujian dan perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yang sedang tidur itu sangatlah berkesan kepada jiwa dan rohnya.

♥ Ayah dan ibu juga hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan ubun-ubun anak.

* Doa anak jadi soleh/solehah yang menyejukkan hati dan pandangan:


رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَجِنَا وَذُرِّيَّـتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَاماً
(Al-furqan : 74)
Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang- orang) yang berdoa dengan berkata: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.


Tip-tip untuk semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails