//

Wednesday, August 28, 2013

Khasiat Bawang Putih

Tip-tip untuk semua

Bawang putih dapat digunakan untuk pengubatan alternatif sebagai berikut:

1. Selsema dan Batuk

Kandungan sulfur yang terdapat di dalam bawang putih mempunyai bau dan rasa yang khas dapat meningkatkan dan mempercepatkan kegiatan membran mucous di saluran pernafasan, yang membantu melegakan pemampatan dan mengeluarkan lendir. Bawang putih mentah mengandungi phytochemical yang dapat membantu membunuh bakteria dan virus penyebab penyakit.

2. Bawang Putih dan Kolesterol
Terdapat lebih daripada 12 kajian di seluruh dunia yang memastikan bahawa bawang putih dalam berbagai bentuk dapat menurunkan kolesterol. Oleh kerana itu, dapat disimpulkan bahawa bawang ini dapat menyembuhkan tekanan darah tinggi dan juga penyakit jantung.

3. Bawang Putih dan Kanser
Bawang juga mempunyai kandungan untuk melawan kanser, terutama kanser perut dan usus besar. Organosulfida yang terkandung dalam bawang putih membantu hati memproses senyawa kimia beracun, termasuk senyawa kimia yang menyebabkan kanser. Beberapa penelitian epidemiologi menunjukkan bahawa orang yang banyak menggunakan bawang putih lebih rendah risikonya terkena kanser perut dan usus besar.

4. Bawang Putih dan Kehamilan
Kajian terbaru menunjukkan bahwa penggunaan bawang putih semasa hamil mengurangkan risiko komplikasi pre-eclampsia (peningkatan tekanan darah kandungan protein dalam urine). Kajian juga menunjukkan bahawa penggunaan bawang putih dapat membantu menaikkan kelambatan berat badan bayi yang terlalu kecil.

5. Meningkatkan Stamina
Setelah dikaji secara mendalam, ternyata bawang putih dapat menjadi sumber stamina dan kekuatan fisik yang tinggi. Walaupun sebelumnya mereka jarang sekali sakit, tiba-tiba mereka mudah diserang selsema, orang – orang seperti inilah yang terutama memerlukan daya pembangunan stamina yang terdapat di bawang putih. Orang-orang yang mudah lelah seharusnya menambah stamina mereka dengan makan sedikit bawang putih setiap hari dalam jangka waktu yang lama.

6. Mengawal Gejala Diabetes
Diabetes adalah suatu penyakit yang tidak cukup di dalam badan sebagai akibat kelebihan gula di dalam darah dan urine, serta kelaparan yang hebat dan kehausan. Pesakit ini selalu teringin memakan makanan amanis, dan walaupun ia suka makanan yang manis dan makanan lainnya, berat badan cenderung berkurangan. Gejala utamanya, menurunnya daya tahan tubuh terhadap kuman dan bakteria gangguan kulit serta kurangnya ghairah seksual, penyakit usus dan pembuluh darah. Penggunaan bawang putih secara bijaksana dalam diet merupakan salah satu cara mendapatkan manfaat terbesar dari makanan yang dimakan dengan demikian menyumbang pada kondisi tubuh yang baik.

----------------------------------------

Kandungan Bawang Putih
Bawang putih/Garlic atau nama saintifiknya, Allium Sativum adalah herba semusim berumpun yang mempunyai ketinggian sekitar 60cm. Tanaman ini banyak ditanam di ladang-ladang di daerah pergunungan yang cukup mendapat cahaya matahari. Bahagian bawahnya bersiung-siung, bergabung menjadi umbi besar berwarna putih. Berakar serabut dan bunganya berwarna putih, bertangkai panjang.

Klasifikasi Bawang Putih
Divisio: Spermatophyta
Sub divisio: Angiospermae
Kelas: Monocotyledonae
Bangsa: Liliales
Suku: Liliaceae
Jenis: Allium sativum
Nama umum: bawang putih

Kandungan Kimia dan Sifat Kimia Bawang Putih
Bawang putih mengandungi sejenis minyak yang bersifat anti bakteria dan antiseptik. Kandungan allicin dan aliin berkaitan dengan daya anti kolesterol. Daya ini mencegah penyakit jantung koroner, tekanan darah tinggi dan lain-lain. Umbi batang mengandung zat-zat:

1. Kalsium: bersifat menenangkan sehingga cocok sebagai pencegah hypertension.
2. Saltivine: mempercepatkan pertumbuhan sel dan jaringan serta merangsang susunan sel saraf.
3. Diallysulfide, alilpropil-disulfida : anti cacing.
4. Belerang
5. Protein
6. Lemak
7. Fosfor
8. Besi
9. Vitamin A, B1 dan C.

Kajian terhadap Bawang Putih

1. Pada tahun 1992, kajian daripada University Brigham Young di Utah melaporkan bahawa bawang putih yang ditumbuk mempunyai minyak dapat membunuh bukan hanya rhinivirus tipe 2 (penyebab umum selsema), tetapi juga membunuh dua macam herpes (penyakit kulit menular) dan beberapa virus lain.

2. Salah satu kajian yang disiarkan di dalam “The Journal of The Royal College of Physicians” oleh Silagy CS dan Neil HAW tahun 1994 menyatakan bahawa bawang putih merupakan agen untuk mengurangi lemak. Penulis turut juga mengesahkan bahawa supplemen bawang merupakan bahagian terpenting dalam penyembuhan kolesterol tinggi. Menurutnya, secara keseluruhan, penurunan terjadi sebanyak 12% dari jumlah kolesterol. Penurunan ini berlaku setelah 4 minggu rawatan dilakukan.

3. Kajian daripada Penn State University mencadangkan bahawa untuk memastikan anda mendapat hasil yang maksimum, kajian daripada Penn State Unipersity mencadangkan untuk membiarkan dulu hirisan bawang selama paling kurang 10 minit, akan memberikan waktu bawang itu membentuk kandungan-kandungan yang membantu melawan kanser.

4. Kajian oleh Dr. D. Sooranna, Ms J. Hirani dan Dr. I Das di Academic Department of Obstetrics dan Gynecology, Chelsea dan Westminster Hospital in London UK mengatakan bahawa walaupun pre-eclampsia dan kelambatan pertumbuhan merupakan situasi yang kompleks, penggunaan tablet bawang putih secara normal semasa kehamilan dapat mengurangi kemungkinan komplikasi pada kelahiran. Mereka memfokuskan pada kelambatan pertumbuhan pada bayi dan pre-eclampsia, situasi yang sangat bahaya bagi ibu dan anak.

sumber; fb

Tip-tip untuk semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Protected by Copyscape Web Plagiarism Software