//

Wednesday, April 21, 2010

Tidur & sarapan rahsia kekal cergas

Tip-tip untuk semua

Sibuk berkerja hingga tiada masa untuk berehat? Apabila tiba malam, mata sukar terlelap dan keesokan harinya, anda terpaksa bangun awal. Namun, anda bangun lewat dan tidak sempat bersarapan. Sampai sahaja di pejabat, anda terus memulakan tugasan. Masuk waktu tengah hari anda sudah berasa letih. Ini menyebabkan anda tidak bersemangat membuat kerja.

Berdasarkan kajian berkenaan tekanan yang dijalankan pada akhir tahun lalu oleh jenama produk tenusu, Magnolia, 63 peratus daripada responden yang terdiri daripada orang dewasa muda Malaysia yang tinggal di kawasan bandar di Semenanjung Malaysia selalunya tidur selepas pukul 12 tengah malam. Manakala 55 peratus daripada mereka sentiasa terasa letih sepanjang masa. Kajian yang sama juga menunjukkan bahawa 73 peratus daripada mereka memerlukan rangsangan tenaga untuk menghadapi cabaran harian.

Tidur yang berkualiti dan sarapan berkhasiat kurang diambil berat oleh para pemuda yang bekerja disebabkan oleh jadual harian mereka yang sibuk.

Untuk kekal merasa cergas sepanjang hari. Caranya mudah iaitu tidur nyenyak yang mengembalikan tenaga pada waktu malam dan sarapan yang berkhasiat pada waktu pagi.

Menurut Dr. Edward Chan, Perunding Psikologi Prinsipal untuk Persatuan Psikologi Malaysia (www.psychology.com.my), dan salah satu daripada ahli pengamal Malaysia Association of Psychotherapy, rehat yang optimum pada waktu malam dan makanan yang berkhasiat pada waktu pagi merupakan cara terbaik untuk menyediakan diri untuk menghadapi cabaran akan datang.

Malangnya golongan muda cuba mencapai sebanyak yang mungkin setiap hari demi kerja dan persaingan. Dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, kebanyakan mereka terpaksa menanggung terlalu banyak tanggungjawab demi menyara diri dan keluarga mereka. Kadang-kala, beban ini ditambah pula dengan hubungan yang tidak menggembirakan dan kesesakan lalu lintas setiap hari.

Jelas, golongan muda yang bekerja kini hidup dengan bebanan tekanan dan kerisauan yang membimbangkan. Ini merupakan faktor utama gangguan tidur pada waktu malam.

 Tanpa rehat yang mencukupi pada waktu malam, seseorang akan merasa pening dan terganggu sepanjang hari. Emosi pula akan menjadi tidak stabil dan sukar membuat pertimbangan yang jelas. Akhirnya, mereka mungkin akan melakukan pelbagai kesilapan dan ini hanya akan menambah tekanan dan turut memberi kesan yang lebih serius untuk tidur pada waktu malam.

Selain daripada tidur yang optimum, sarapan pagi yang penuh berkhasiat juga penting untuk meningkatkan tahap tenaga dan produktiviti seseorang.

Malangnya, tekanan akan menjejaskan selera makan dan menyebabkan orang tergesa-gesa pada waktu pagi. Akibatnya, ramai orang yang bekerja tidak bersarapan tanpa menyedari bahawa tabiat ini membawa keburukan kepada produktiviti harian. Tanpa sarapan, anda akan berasa cepat letih dan tidak selesa sepanjang hari. Ini akan memburukkan lagi keadaan saraf yang sentiasa keletihan dan seterusnya menjejaskan tidur anda sekali lagi.

Dr. Chan juga mengingatkan bahawa tekanan yang tidak terkawal akan menjejaskan kesihatan fizikal dan mental, termasuklah gangguan kardiovaskular, gangguan makanan dan penghadaman, kemahiran sosial yang terganggu dan juga mengurangkan libido.

sumber; utusan malaysia

Tip-tip untuk semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails