//

Tuesday, April 28, 2009

'Berdamai' Dengan Stres Secara Bijak

Siapa orang yang dapat menghindari stres? Meski anda bukan wanita bekerja, stres tetap akan ada. Apalagi jika anda adalah working woman , sebagai ibu dan isteri. Lengkaplah sudah beban itu.

Beban pekerjaan yang berlambak, tanggung jawab bertambah, mengurus anak dan suami yang kekadang banyak ragam dan kerenahnya, serta persoalan lainnya sudah cukup menjadi sumber kestresan.

Gaya hidup dan modernisasi juga membuat orang banyak terkena stres, apalagi cuaca yang kurang elok, kurang istirahat disebabkan kerja yg bertimbun, boleh menjadi faktor penyebab stres yang lain. menghindari stres jelas tak mungkin. Tapi ada cara 'berdamai' dengan tekanan agar tak membuat stres itu bertambah buruk:

1. Olah raga
Biarpun olah raga ringan seperti naik-turun tangga, lakukanlah.

2.Makanan serat
PIlihlah sayuran dan buah-buahan segar. Buah dan sayuran yang mengandung banyak vitamin dan mineral akan membantu tubuh membuang zat-zat yang tak diperlukan lagi sehingga tubuh pun terasa lebih nyaman.

3.Terima diri-sendiri seadanya
Jangan membandingkan diri dengan orang lain yang sukar dijangkau. Lakukan semua hal seoptima mungkin dan jangan bandingkan dengan orang yang sudah jauh lebih berjaya dari anda, malah lebih stres nantinya.

4.Bijak pada diri-sendiri
Mengetahui kekurangan memang perlu, jika mengetahui kekurangan anda akan tahu bagaimana cara mengatasinya sehingga tetap seimbang antara kekurangan dan kelebihan yang anda miliki. Tetapi jika anda sibuk menghitung kekurangan anda, salah-salah bukannya tambah maju dan termotivasi, anda malah lebih murumg/stres.

5.Cintai dan hargai orang lain
Tak usah hiraukan orang lain yang tak menyukai anda. Jangan pula balas membencinya. Hindari konflik seboleh mungkin.

6.Kegagalan awal dari kesuksesan
Kegagalan jadikan pelajaran untuk mencapai kesuksesan selanjutnya. Sedang patah hati? Carilah kesibukan dan berkumpulah bersama sahabat untuk melupakan si polan

7.Hobi itu perlu
Tekuni hobi untuk menghilangkan ketegangan dan kepenatan. Di antara rutin kerja ada baiknya anda mempunyai hobi yang anda disukai sebagai sarana stress release.

8.Humor
Lihatlah kehidupan dari persepsi yang berzeda. Memang saat menglami suatu masalah terasa sangat berat, tetapi saat berakhir anda boleh belajar dari masalah tersebut dan bahkan mentertawai kegagalan anda di masa lalu. Sesekali menertawakan diri itu perlu kok.

9.Muhasabah diri
Perlu dilakukan untuk melihat keseimbangan dalam diri anda sendiri. Sudahkah anda menjadi orang yang seimbang antara kekurangan dan kelebihan anda?

10.Berpikiran positif
Berfikiran positif akan membuat fikiran anda lebih tenang dan boleh memecahkan masalah dengan ‘kepala sejuk’

11.Mendekatkan diri kepada-Nya
Jika selama ini anda agak jauh dari-Nya, cubalah lakukan ibadah sesuai dengan kepercayaan anda. Kembali pada Yang Maha Pencipta akan membuat diri semakin tenang dan pasrah dalam menjalani kesulitan hidup dan di waktu tenang anda boleh berfikir lebih jernih sehingga lebih mudah pula mendapatkan solusi dari masalah anda.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails