//

Monday, May 18, 2009

Hadis Nabi saw

1. Sabda Rasulullah saw 'Barang siapa mencari keredhaan manusia dengan perbuatan yang dimurkai Allah, maka Allah akan membiarkan dan menyerahkan orang itu kepada mereka' (Tarmidzi)

2. Sabda Rasulullah saw 'Barangsiapa mendustakan diriku (yakni mengatakan sesuatu dariku sedangkan aku tidak mengatakannya) maka bersiap-siaplah ia masuk neraka' (Ahmad)

3. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Anak-anak itu lahir dalam keadaan fitrah, adalah ibu bapaknya yg menjadikan dia Yahudi, Nasrani, atau Majusi." (H.R Bukhari dan Muslim)

4. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Tiada mata pencarian yang lebih baik bagi seseorang daripada makan hasil titik peluhnya sendiri dan sesungguhnya Nabi Allah Daud a.s. makan dari usahanya sendiri." (H.R Bukhari)

5. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Amal yang pertama akan dihisab bagi seseorang hamba di hari akhirat ialah solatnya. Jika solatnya baik, maka baiklah segala amalannya yang lain. Dan jika solatnya rosak, maka binasalah segala amalannya yang lain. (H.R Thabrani)

6. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Andaikata kamu membuat dosa sehingga mencapai ke langit kemudian kamu bertaubat nescaya Allah memberi ampun kepada kamu." (H.R Ibn Majah)

7. Sabda Rasulullah saw 'Barang siapa meninggal dalam keadaan musyrik maka ia akan masuk neraka' (Bukhori)

8. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "2 jenis nikmat yang kebanyakkan manusia mendapat kerugian yang besar iaitu masa sihat dan masa lapang." (H.R Bukhari)

9. Sabda Rasulullah saw 'Mahukah kamu, saya beritahukan sesuatu tentang yang apabila kamu kerjakan kamu akan saling menyayangi? Budayakanlah ucapan salam diantara kamu' (Muslim)

10. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Sesungguhnya apabila seseorang hamba berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanya di atas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia rukuk atau sujud akan berjatuhanlah dosa-dosanya itu." (H.R Attabrani)

11. Sabda Rasulullah saw 'Barangsiapa berperang dengan tujuan agar agama Allah berjaya didunia ini, maka ia berperang dijalan Allah' (AlBukhori)

12. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Jangan kamu memandang ringan perbuatan baik sekali pun kecil, walaupun dengan hanya menunjukkan muka yang manis ketika kamu bertemu dengan saudara kamu." (H.R Muslim)

13. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Tidak akan masuk syurga orang yang suka membuatkan jiran tetangga tidak merasa aman dari gangguannya." (H.R Muslim)

14. Sabda Rasulullah, "Nama Abu Bakar DISERU DI SEGENAP PINTU SYURGA & dialah pengikutku pertama yang memasuki syurga"

15. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya, "Sekiranya tidak menjadi keberatan kepada umatku nescaya aku perintahkan mereka supaya bersugi (berus gigi) setiap kali mereka hendak mengambil wuduk." (H.R Ahmad, Malik & Nasa'i)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Protected by Copyscape Web Plagiarism Software